Fyra röda ting

Vädret har varit uselt de senaste dagarna och därmed har köplusten ökat. Igår gjorde vi en liten loppisrunda på Brynäs och hittade en jättefin Bolindersgryta från 40- eller 50-talet för 65 kronor och en Le Creusetform i gjutjärn för 70 kronor. Riktiga fynd! Sedan var vi på köpis i Valbo och där hittade vi ett rött Margaretheset som vi inte kunde motstå. Och idag fick vi hem en internetradio – Tangent Quattro – som naturligtvis matchar våra övriga inköp.

Cruzy – encore une fois

Lillbilen var packad till bristningsgränsen när vi åkte iväg från kajen på morgonen den 22 juni. Första anhalt Göteborg, där vi körde ombord på färjan till Kiel. Det blev en ganska behaglig inledning till en annars rätt jobbig bilresa på Autobahn och autoroute de 160 milen från Kiel till Cruzy. Enda ljuspunkten var en övernattning i St Hippolyte – en liten by i Alsace som såg ut att vara tagen direkt ur någon turistbroschyr. Vid 18-tiden på onsdag kväll kom vi slutligen fram till John och Maureen i Cruzy. Där var allting inte riktigt sig likt, eftersom det byggs för fullt i byn och dessutom håller John och Maureen på att bygga om sina balkonger.

Det första dygnet i Languedoc var lite mulet men sen kom den riktiga hettan. Sol och 30 - 35 grader varje dag. Varma nätter förstås och AC:n kändes inte som någon lyx. Långa lata dagar på den vanliga stranden i Pirre (St Pierre) men också en för oss ny strand i Port Leucate. Aj vad vi brände oss. Men vi hann även med en utflykt till Béziers där vi åt lunch på en trevlig fiskrestaurang och så den traditionella utflykten till marknaden i St Chinian på söndag förmiddag. Å så en riktigt god middag på en trevlig restaurang i Minerve.

Snart nog var det dags att vända hemåt. Det kändes otroligt skönt att slippa köra hela vägen men det var lite nervöst att köra upp bilen på tåget i Narbonne. Men resan därifrån till Altona gick smärtfritt, bortsett från ett möte med en galen tysk i restaurangvagnen. Från Hamburg körde vi norrut mot Århus och stannade endast för att göra lite inköp hos Calle.dk i Harrislee. Hur fan fick vi in alla dessa flaskor? Väl framme i Århus fick vi ängligen träffa lille Adam igen. (Å så Bruno och Monica förstås). Den lilla mannen växer fort och skrattar mycket.

Efter en skön lördag i Århus åkte vi vidare mot Frederikshavn och snabbfärjan till Göteborg. Och anlände till Kajhus 5 kl 04.30 på söndag morgon, trötta och solbrända. Skönt att ha två semesterveckor kvar!