Tromsö






Första riktiga semesterdagen flög vi till Tromsö från Arlanda, tog ca 2 timmar. Från sommar till höst. Det var ca 10 grader och regn. Sen kom det lite mer regn och mycket mer regn men såååååå kom solen en dag. Då passade vi på att åka upp med fjellheisen. Alltså med linbanan upp på fjället. Där kommer alla uppifrånbilder ifrån. Fantastiska vyer. Bild från ovan: Vy från Sissel och Lars vardagsrumsfönster. Det är Tromsö man ser. Nedan från vänster: Bukta, det är huset min mor växte upp i. Det var kommunägda hus där de med små medel fick bo. Dom bodde 5 personer i en tvåa. Ändå pratar mamma ofta med glädje om sin uppväxt tack vare god sammanhållning i huset. Sen är det jag och min onkel Einar. Efter det Sissel och jag, Richard och jag och själva fjellheisen. Sen en bild på oss, Sissel, Lars och Björnar. Vi hade god samvaro och umgicks intensivt. Väldigt mysigt och trevligt. Därefter midnatssol som  Richard lyckades fånga på bild. En bild på mormor och morfars grav där också tante Nordis ligger. Där finns också en begravningsplats med engelsmän som avled under kriget. Dom yngsta var 16 år...bara barn.

Det var fina dagar och vårt värdpar tog god hand om oss och körde oss dit vi ville. Jag fick äta softis med chokoladepulver samtidigt som jag höll på att frysa ihjäl men det var det värt. Gick upp till Langvattnet där jag hade för mig att det låg ett flygplansvrak men det var bara en rostig del av ett transportsystem för is man använde för många år sedan. Snacka om barndomsminnen.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0